Helyszín | Budapest, Őrmező |
Megbízó | BKK |
Alapterület | ‘A’ terület: 30 000 m2 ‘B’ terület: 90 000 m2 |
Generál tervező | MCXVI Építészműterem – TRENECON COWI Konzorcium |
Felelős vezető tervező | Herczeg László |
Építész tervezők | Csaba Kata, Hajdu Gábor, Pintér Tamás János, Újhelyi Katalin |
Közlekedés | TRENECON COWI – Keresztes Jenő |
Tervfázis | Tervpályázat, Megvétel |
Projekt év | 2013. |
INTERMODÁLIS CSOMÓPONT, ŐRMEZŐ
Metró végállomás és a nagy lakóterület városi alközpontot feltételez. A feladat azonban egy P+R parkoló és buszpályaudvar létesítése volt. Jelen pályázat fő kérdése ezért számunkra az volt, hogy a városszerkezeti adottságokat a lehető leginkább szinkronba hozzuk a kiírás alapvetően praktikus kívánalmaival. Hogyan képezhet városközpontot egy P+R parkoló és egy buszterminál?
A telek hasznosítását két ütemre osztottuk. Az első ütemben készült volna el az autóbusz terminál és a P+R parkolók. Önálló parkolóház létesítése helyett a buszterminál tetejét hasznosítottuk parkolóként, amely jelentős költségmegtakarítást jelenthet. A ház körüli terek az autóbusz forgalomnak lettek alárendelve. Gyalogosan a ház használata a föld alól zajlik és az épületbe vágott átrium köré szerveződik. A hűtött-fűtött és szellőztetett terminálépületet túlzásnak éreztük a nem megfelelő gazdasági környezet miatt. Ezért egy takarékosan megépíthető és üzemeltethető házat terveztünk, a tetején jelentős napelem parkkal, amely az elektromos buszok töltésére (is) használható.
A második ütemet a városi alközpont beépítése jelentette. Az új beépítés azonban nem lehet kizárólag monofunkciós, csak iroda. Vegyesen szállás, szolgáltatás, iroda és kulturális funkciók telepítendők ide. Elsődlegesen a lokális útirányok szabják fel a területet, így hagyományos utcás-teres elrendezés alakul ki, a terület tömbökre osztódik. Magasságban igazodtunk a környező lakótelep és kollégium tömbjéhez. A központ jelszerűségét és intenzitását erőteljes városias sűrűséggel értük el.
Publikáció:
Intermodális csomópont, Őrmező – Építészfórum.hu